16 januari 2008

Zweedse surpises (5), de finale


Mijn laatste Zweedse surprise is tegelijkertijd mijn meest geliefde. Hoe ik deze man uit het uiterste noorden van Zweden heb ontdekt weet ik niet meer, maar zijn plaat Here’s My Song, You Can Have It I Don’t Want It Anymore, Yours Forever (2004) heeft me al enige jaren stevig in de houtgreep. Want Nicolai Dunger, een man zo blank als de sneeuw uit zijn eigen Lapland, heeft een enorme soul en schrijft gewoonweg schitterende liedjes. Of het nu rythm’n blues (Hunger), hartverscheurende ballads (White Wild Horses) of een stevige popsong (My Time Is Now) betreft, bij Mr. Dunger ben je aan het juiste adres. Zijn stem is heel speciaal, een beetje sloom en lijzig en toch vitaal. Denk ter verbeelding aan de kracht die een Van Morrison dertig jaar terug uitstraalde ten tijde van Astral Weeks.

De laatste jaren is Nicolai Dunger vooral actief in het opnemen van muziek in zijn eigen moerstaal. Gelukkig komt op 23 januari komt zijn nieuwe Engelstalige album Nicollide And The Carmic Retribution uit. Op zijn MySpace pagina kun je alvast enkele nummers beluisteren, het nummer Been Cheating is meteen veelbelovend.

Video Hunger van Nicolai Dunger



MySpace Nicolai Dunger

Geen opmerkingen: