15 januari 2008

Zweedse surpises (4)


In de zomer van 2003 luisterde ik vaak naar het indie-kanaal van Spraydio, een Zweeds internetstation. Daar draaide men naast internationale artiesten natuurlijk ook veel lokaal talent. Bij het beluisteren viel mijn oor herhaaldelijk op de heerlijke hypnotiserende liedjes van een fluisterende troubadour. Daar moest ik meer van weten! Hoe kon ik aan zijn werk komen, wie was deze man? In mijn zoektocht kwam ik terecht bij een klein Zweeds label in Göteborg, waarmee ik contact mee zocht om te kijken of ik aan het debuutalbum kon komen. Lastig, lastig. Uiteindelijk heb ik die ene plaat, Veneer van José Gonzalez via een Zweedse online cd-winkel op de kop kunnen tikken door de hele bestelprocedure in het Zweeds uit te voeren in de hoop dat het wel goed zou komen.

En wat was ik gelukkig met deze o zo intense en heftige plaat! Onvoorstelbaar ook dat deze man volledig solo opereerde, terwijl je toch echt dacht meerdere gitaristen te horen. Lang leve de finger-picking van deze bijzonder gitarist.

De rest is geschiedenis. De internationale doorbraak van José Gonzalez, die ook mijn speciale interesse had vanwege zijn Argentijnse roots, kwam in 2005 met Heartbeats. Het nummer diende als muzikale begeleiding van de commercial voor de Sony Brava. Opvallend genoeg is dit nummer helemaal geen eigen compositie, maar een cover van de Zweedse elektro-act The Knife. Van Veneer zijn inmiddels 700.000 exemplaren verkocht wereldwijd en de opvolger In Our Nature doet het ook goed.
Hiermee is José Gonzalez dus allang geen Zweedse surpise meer, maar óóit was hij dat wel voor mij persoonlijk. En Veneer zal daarmee altijd een speciale plek in mijn cd-collectie houden.

MySpace José González



Foto: Anton Coene

Geen opmerkingen: