20 december 2007

Radio, hallo is daar iemand?


In de VPRO Gids voor komende Kerstweek staat een interview met Eric Corton, dj van de VPRO voor 3FM. Volgens hem luistert de echte muziekliefhebber allang geen radio meer, dus maakt 3FM (óók de VPRO) programma's voor de massa die alleen maar hapklare brokken wenst. Vreemde uitspraak van iemand die beweert een échte radioman te zijn. Want als je zo'n rasechte radioman bent, vindt je het toch een uitdaging die verloren radioluisteraars voor je terug te winnen?

Zelf luister ik inderdaad al decennia geen radio meer, sterker nog ik heb geen eens een radio in huis. Ik ben eigenwijs genoeg om te beweren dat ik zelf veel beter mijn eigen "radio" kan samenstellen uit de muziek die ik wél wil horen. Toch luisterde ik vroeger, als puber, wél naar de radio en had dit medium dus een functie voor mij. Ik herinner met programma's als Stampij of John Peel's uurtjes bij de VPRO.

Gebeurt er dan niets meer in radioland wat mij kan boeien? Eerlijk gezegd weet ik het niet zo goed. Als je dan toevallig een keer in de auto zit en naar Eddy Zoey op BNN luister en deze rockgitarist één of ander pulpdiscohitje hoort draaien, staan bij mij de haren alweer recht overeind. Deze man draait niet wat hij zelf wil, hij moet draaien wat een ander wil. Hoeze authentiek?

Via het internet luister ik wel eens naar Radio 6 (jazz, world, cross over én cultuur is de pay-off), het middagprogramma Studio 6 van de NPS is fijn. Ook luisterde ik voorheen geregeld naar Studio Brussel online, een voorbeeldzender voor Hilversum wat mij betreft. En voor de rest biedt het internet natuurlijk zoveel mogelijkheden om rechtstreeks nummers van artiesten die je wilt horen te beluisteren: elke zichzelf respecterende artiest heeft een eigen MySpace-account, hier kun je veelal meerdere nummers in zijn geheel horen. Nee, de traditionele radio krijgt mij niet terug als luisteraar zolang er geen vernieuwende of minder oppervlakkige muziek wordt gedraaid.

Website Studio 6 NPS
Studio Brussel online - De Afrekening

Geen opmerkingen: